Ünlü lastik firması Good Year tarafından sergilenen BH03 otomobil lastiği prototipi birden fazla şekilde elektrik üretiyor.
Otomobil lastikleri dışarıdan basit kauçuk halkalar gibi görünseler de, aslında tasarım ve üretimlerinde çok ciddi teknoloji bulunuyor. İlk otomobillerde kullanılan ve sık sık kazalara sebep olan dolma lastiklerden bu yana büyük yol alındı. Ancak gelişme duracak gibi görünmüyor, Good Year tarafından Cenevre Otomobil Fuarı kapsamında tanıtılan prototip lastik bunun en büyük kanıtı.
BH03 kod adlı bu prototipin özelliği, birden fazla yöntemi kullanarak hem seyahat esnasında, hem de park esnasında elektrik üretebilecek olmasıdır. Günümüzde elektrikli otomobillerin gittikçe önem kazanması, ancak batarya teknolojisinin henüz arzulanan olgunluğa ulaşmamış olması, bu tür sistemleri önemli kılıyor. Otomobillerin fren sistemlerinden olduğu gibi, lastiklerinden de harcanan enerjinin bir kısmının geri kazanılması, batarya menzilini ciddi şekilde artırabiliyor.
Good Year bu prototipte kullandığı teknolojileri henüz detaylı biçimde açıklamıyor. Söylendiği kadarıyla sistem lastiğin karkas denen taşıyıcı örgü yapısına entegre edilmiş piezo-elektrik elementlerden oluşuyor. Bu elementler lastiğin yuvarlanırken baskı altında kalarak esnemesiyle elektrik üretiyor. Aynı zamanda yolda oluşan sürtünmeden ve çevreden toplanan ısıyı da doğrudan elektriğe dönüştürüyor. Yani birden fazla yöntemle enerji toplanıyor ve elektriğe dönüştürülüyor.
Şirketin bu prototipi üretip üretmeyeceği belli değil. Bu tür prototipler genellikle fikir egzersizi olarak ortaya konuyor, ancak çoğu zaman yüksek maliyet nedeniyle asla üretim bandını göremiyor. Kaldı ki uzun vadede batarya teknolojilerine yatırım yapmak, hemen her türden elektrikli araç için çok daha faydalı olacağından, şirketler bu yönde para harcamayı tercih ediyor.
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder